Govorno-jezički razvoj od 3. do 4. godine
U ovom razvojnom periodu usvaja se baza maternjeg jezika, na koju se kasnije nadograđuje dalji govorno-jezički razvoj. Do ovog perioda je uobičajena upotreba „telegrafskog govora“ deteta, koji podrazumeva slabo korišćenje gramatičkih nastavaka, predloga, imenica u adekvatnom padežu. U ovoj fazi razvoja,on polako gubi svoja obeležja, a dečije rečenične strukture sve više liče na rečenice odraslih. To znači da dete počinje pravilno da koristi: imenice u adekvatnom padežu, rod, broj, zamenice, glagolske oblike. Takođe, upotrebljava se i pravilna intonacija i povećava se aktivno učestvovanje u razgovoru.
Često se ovaj period razvoja smatra za jednu od prekretnica u razvoju deteta. Dete više i samosvesnije pokazuje interesovanja za svet oko sebe, razgovara, razvija maštu i organizuje igre „kobajagi“. Pokazuje interesovanja za grupu, ali se i dalje igra samo.
Na ovom uzrastu, može se očekivati da dete razume verbalne naloge od 3-4 pojmova, negaciju, iskaze o prošlim i budućim vremenima. U stanju je da pravi razliku između pojmova danas-sutra-juče. Pažnja je u trajanju 10-15 min i u tom vremenskom intervalu je u stanju da sluša priču. Razlikuje dužu liniju od kraće, kao i veliko i malo.
Sa pune 3 godine, dete zna kako se zove i preziva, da li je dečak ili devojčica, koliko ima godina. Može da nabroji bar 3 predmeta na slici. U rečniku, koji je još uvek oskudan, nalaze se imenice, glagoli, zamenice, pridevi, brojevi,prilozi. Sve ove kategorije se vremenom kvalitativno i kvantitativno uvećavaju. Koriste se imenice u padežima, ali ne adekvatno i svi glagolski oblici. Prisutna je upotreba ličnih zamenica ( sva 3 lica,sva tri roda za treće lice, oba broja, tj. jednina i množina).
Između 3. i 4. rođendana dete bi trebalo da razlikuje 4 boje (crvena, žuta, plava i zelena) i da zna njihove nazive. Za dete na ovom uzrastu, krug je lopta, a polukrug mesec, trougao je krov. Poznaje kategorije odeće, obuće, kategorija domaćih i divljih životinja, voća, povrća. Intenzivno postavlja pitanja: Zašto? Kada? Šta ako?
Opseg rečenice je 3 do 4 reči i u upotrebi su izjavne, upitne i uzvične rečenice. Rečenična struktura je pravilna, uprkos rečniku koji je još uvek oskudan u ovoj fazi razvoja. Dete koristi prošlo vreme i u stanju je da napamet kaže stih ili kraću pesmicu. Sam govor je razumljiviji, zbog razvoja glasova. Ipak, neki glasovi još uvek nisu razvijeni u ovoj fazi, jer je završetak glasovnog razvoja u 5. godini.
Upravo tokom ovog perioda uočljiviji su određeni nedostaci ili kašnjenje u govornom funkcionisanju. Praksa je pokazala da se između treće i četvrte godine, roditelji najčešće odlučuju da potraže savet logopeda. Nekad je taj strah opravdan, nekad ne, ali je svakako najbolje procenu prepustiti stručnjacima koji se bave ovom problematikom.
Коментари
Постави коментар