Govorno – jezički razvoj od 4. do 5. godine
Ovaj period smatra se veoma burnim za razvoj deteta. Dete intenzivno razvija svest o sebi i svetu koje ga okruzuje, služeći se svojim vizuelnim, auditivnim, taktilnim receptorima, a od sada u velikoj meri i svojim jezikom.
U proseku, dete od 4 godine u toku dana postavi preko 400 pitanja dnevno!
Govor se razvija munjevitom brzinom i dete to iskazuje korišćenjem svih vrsta reči (imenice, glagoli, zamenice, prilozi, brojevi, veznici). Prisutan je mali broj gramatičkih grešaka u govoru i rečenica je potpuna. Rečenica četvorogodišnjaka sadrži u proseku 4-5 reči. Opisuje radnje na slici i u stanju je da odgovara na pitanja: „čemu služi olovka, šta radiš kad si žedan?“. Opisuje pojave, kao i sličnosti i razlike između predmeta i pojava. Detetovi monolozi su dugi. Usklađeni su govor i radnja koju dete obavlja.
Dete na ovom uzrastu pokazuje veliko interesovanje za svet oko sebe, traži objašnjenje za nepoznate pojmove, postavljajući pitanja „Kako? Kada? Zašto?“. Ponavlja rečenicu od 20 slogova.
Broji predmete do 10. Razlikuje i imenuje boje. Motorički je dete spretnije u odnosu na raniji period. Grafomotorika je razvijenija i dete pokušava da nacrta ljudsku figuru, koja se sastoji od glave i udova (punoglavac).
Tokom igre, dete je sada kooperativnije u odnosu na vršnjake i rado se igra u grupi. U stanju je da sluša i poštuje pravila igre. Pažnja traje između 15 i 20 minuta.
Kada je u pitanju razvoj glasova, detetu se do 5og rođendana toleriše nepravilan izgovor izvesnog broja glasova (š,ž,ć,č,đ,dž). Međutim, i ovde postoje odstupanja. Ukoliko se proceni da se dete može uvesti u tretman, radi korekcije glasova, može se to učiniti i ranije. Potrebno je sprovesti ispitivanje artikulacionim testom i na osnovu rezultata, osmisliti plan korekcije oštećenih glasova. Ovaj period je idealan za logopedski tretman, jer je dete dovoljno zrelo za rad, a nepravilnosti u njegovoj glasovnoj artikulaciji, još uvek nisu potpuno automatizovane.
Коментари
Постави коментар