Govorno-jezički razvoj od 6. do 7. godine
Vaše dete je sada u predškolskom periodu, u kome stiče i razvija različite kognitivne sposobnosti. Govor deteta je po sadržini dosta bogatiji i raznovrsniji u odnosu na predhodni period razvoja.
Dete bi trebalo da zna da broji do 20. Prosečna dužina rečenice na ovom uzrastu je 7-8 reči. Uspešno se koriste sinonimi pojedinih reči. Rečenica je u potpunosti gramatična i logički oblikovana. Šestogodišnjak je u stanju da ispriča priču sa mnoštvom detalja na osnovu zadatih slika. Učenje pesmica je lak izazov, kao i pričanje naučenih priča.
Pažnja traje 25-30 min, što znači da je Vaš mališan spreman da isprati veći deo nastavnog časa. U pisanju i tokom crtanja, dete se uveliko služi dominantnom rukom. Može da odredi koja mu je leva, a koja desna strana tela, ali ne i u odnosu na osobu koja stoji ili sedi preko puta.
Olovka u ruci je u ispravnom položaju koji je potreban za pravilnu lineaciju i grafomotoričke aktivnosti. Crtež deteta je potpuniji i sa više detalja. Dete bi trebalo da olovkom prati zadate tačkice koje predstavljaju neki oblik, a sve je to uvod u čin pisanja.
Na ovom uzrastu dete počinje samostalno da se interesuje za grafeme, tj slova i brojeve. Takođe, sposobnosti vezane za čitanje i pisanje koje bi trebalo da se razviju spontano su analiza i sinteza glasova. To u praksi podrazumeva da je dete sposobno da usmeno zadatu reč razloži na glasove, kao i da od pojedinačnih glasova sastavi reč. Međutim, tzv „fonološka svesnost“ nije razvijena u potpunosti kod svih šestogodišnjaka. Određenom broju mališana neophodna je pomoć i dodatna stimulacija kako bi „čuli“ glasove maternjeg jezika. S obzirom da deca svoje vežbačke aktivnosti u svim sferama najbolje realizuju kroz igru, razvoj ovih veština ne bi trebalo da bude problem, jer su igre vezane za razvoj ovog segmenta jezika zanimljive i raznovrsne.
Коментари
Постави коментар